Tilbage til oversigten

Hvordan skal du bruge de første 7 sekunder i din præsentation?

lecture-room

Skrevet af Nicolaj Sand Rasmussen
www.meptek.dk

“Det tager kun syv sekunder for os at dømme en anden person, når vi møder dem første gang,” forklarer den engelske psykolog Linda Blair. Det tager cirka lige så lang tid at udtale ordet ’sisyfosarbejde’, hvilket vil sige at de første 7 sekunder går rigtig hurtigt. Denne korte periode har dog potentialet til at skyde din præsentation til tops eller ligeså truslen for at du får startet på det forkerte ben. Vi skal kigge på hvad man skal gøre, og hvad man ikke skal gøre de første 7 sekunder.

Vores krop handler mange gange på egen hånd, og vi er ikke bevidste om hvilke signaler den sender til modtageren. Kroppen reagerer ud fra et evolutionært perspektiv med afhop i vores primitive rødder. Ved at være bevidst og opmærksom på disse signaler, kan vi dog manipulere processen. Vi skal derfor nu kigge på to-do & NOT-to-do.

 

Not-to-do
⦁ Start ikke med tekniske problemer. Vi har alle se den person der starter præsentationen med at have glemt HDMI kabel, hvor der efterfølgende skal findes et alternativ. Hav spurgt ind på forhånd om hvad der skal medbringes, og hvis muligt have testet det.

 

⦁ Start ikke bag din computer eller powerpoint. Indtag rummet, indtag dit publikum.

 

⦁ Start ikke med din kedelige APA referenceliste. Hvis du vil vise dine kilder og data, så gør det på en sjov måde, hvor du f.eks. har skrevet dine referencer på armen, hvor du siger, at dem som vil have dem, kan låne din arm senere.

 

⦁ Start ikke med at sige ’Jeg hedder Sebastian, og jeg har glædet mig til at stå her’. Denne sætning kan komme lige efter i din introduktion, men ikke i de første 7 sekunder. Start med noget fangende og unikt, måske endda en anelse provokerende.

To-do
⦁ Start mindeværdigt. Start med en anekdote, en joke, en video, et billede eller fremvisning af en håndgribelig genstand. En mindeværdig åbning kunne også være fuldstændig stilhed i 7 sekunder, som vil ende ud i tilnærmelsesvis akavet situation, hvor en pointe kunne slås fast.

 

⦁ Hav et åbent kropsprog. Skyd brystet frem, armene ud til siden og stående. Lad være med at sidde ned, men rejs dig op.

 

⦁ Brug dine øjne. Skab kontakt til dit publikum, ved at kigge dem i øjnene. Du skal til at lave en præsentation til dem og ikke til rummet. Ligeledes er det en god ide, at gengive og spejle dit publikum, det skaber tryghed.

 

⦁ Smil smitter. Vær derfor positiv og giv dit publikum et smil.

 

⦁ Giv slip på din mikrofon eller taske. Hav din højre hånd klar til at give håndtryk. Hvis det er passende, så vær proaktiv og stå ved indgangen og giv hånd til alle indkomne, samtidig med du kigger dem i øjnene.

 

⦁ Sørg for at være unik og troværdig. Tag den rette påklædning på, men stadig så du er tilpas i det. Troværdigheden er afgørende for om publikum vil lytte aktivt til dig. Prøv ligeledes at være unik på din egen måde. Giver din præsentation anlæg til at starte med en joke eller en provokation til publikum, så start på den måde.

 

⦁ ’Prime’ dit publikum. At ’prime’ betyder at forberede din modtager til en situation. Forløsningen på situationen vil du måske dog først afsløre til sidst. Det kunne f.eks. være at have taget en grillkylling med til dit oplæg, som du til at starte med ligger på bordet, så alle kan se den. Derefter siger du ikke mere, men lader dit publikum være i spekulationen om hvad det mon betyder. Til sidst kommer du så med en konklusion som har en grillkylling som metafor. Du har nu skabt en rammefortælling om din præsentation.

 

Hvis du sørger for at gøre dine 7 første sekunder mindeværdige for dit publikum på en positivt måde, vil din efterfølgende præstation bære præg af selvsikkerhed og chancen for en fantastisk præsentation vil være øget markant.

 
 
 
MEPTEK

info@meptek.dk | CVR 37288101

På Meptek.dk har du mulighed for at betale med følgende kort KORTBETALING PÅ MEPTEK.DK

0