Snyd din hjerne: Vær selvsikker

Snyd din hjerne: Vær selvsikker

august 17, 2018 Præsentationer 0

Den normale filosofi bunder ofte i tanken om at hjernen bestemmer over kroppen. Du kan psyke dig op, og så vil kroppen blive klar derefter. Men hvad hvis du kunne vende denne proces om?

Amy Cuddy, Social Psykolog på Harvard universitet er specialist inden for kropsprog. Hun har belyst teorien om, hvordan kropsproget kan forme dig og ikke omvendt. Hendes arbejde er bl.a. oplyst gennem hendes bog ’Presence’ og hendes TED talk i 2012.

Hvad er Power-Positioner?

Som ordet hentyder til, så er det en position hvor du føler, du har magt. En magtfuld kropsposition kender vi også fra dyreriget, hvor hannen gør sig stor og puster sig op, når han enten skal kæmpe eller gøre sig til for en hun.

En power-position er hvor du gør dig ’stor’ – Får kroppen til at fylde så meget som muligt.

Det kan både være siddende såvel som stående kropspositioner. Når du sidder på en stol, så læn dig tilbage og tag armene ud til siden eller over hovedet. Stående kan du stå med begge armene op ad en mur eller begge hænder i siden.

Du kan med garanti selv fornemme hvilken position du føler dig ’magtfuld’ i.

Hvorimod en low-power position er du ’mindre’. Du krøller nærmest din krop sammen, og beskytter dine vitale dele.

Hvad kan man bruge power-positioner til?

Du kan bruge power-positioner til at forberede dig selv før en situation. Du kan snyde din hjerne til at være klar. Situationen kan både være en pitch, jobsamtale, eksamen eller bare en hverdags præsentation.

Amy Cuddy lavede en undersøgelse, som viste, at hvis du bare stod i en ’high power position’ I 2 min. så kan du forhøje dit testosteron med op 25% og dit kortisol niveau ville gå ned med 15 %.

Hvorimod hvis du sad i en ’low power-position. Så ville det have den modsatte effekt – lavere testosteron og højere kortisol.

Tallene kan variere fra person til person, men en vis tendens blev fastslået.

Hvad er Kortisol?

Kortisol er dit stress hormon, som gør, at når din hjerne og krop bliver udsat for stres såsom en eksamens situation, så lukker din hjerne ned for ’unødvendige’ ting, og kun fokuserer på det mest basale som at flygte eller at kæmpe. Så glemmer du alt om Guldalderen eller hvilket årstal Columbus fandt Amerika. Det er selvfølgelig upraktisk i en eksamenssituation, men hjernen gør det for at beskytte dig, som den har lært siden urmennesket.

Konklusion: Derfor vil vi gerne formindske kortisol.

Hvad er testosteron?

Testosteron er det mandelig kønshormon, dog findes det både hos mænd og kvinder. Testosteron er det der gør mænd til mænd. Det får skægget til at gro, det får musklerne til at vokse osv. Det er dog også med i processen om selvtillid og selvsikkerhed. I præsentationssammenhæng vil et højt testosteron hjælpe på nervøsitet og øge selvsikkerheden.

Opsummering

1) Øv dig hjemme og afprøv forskellige kropspositioner, dog husk at det skal afspejle ’magt’ og du skal gøre dig så stor som mulig. Det vil tvinge din hjerne til at være klar. Du snyder din hjerne til at tro, den skal kæmpe.

2) Stå i sådan ’high power-position’ i 2 min. før en præsentation. Disse 2 min. vil hjælpe med at øge dit testosteron (Selvsikkerheden) og være med til at formindske dit kortisol (Stress).

3) Gå ind og giv den gas på en overbevisende og selvsikker måde!

 


Kunne du lide indlægget?

Få flere tips, tricks og videoer tilsendt direkte til din mail helt gratis 👇

Læs mere om vores persondatapolitik her.